Proč kdo používá Lorem Ipsum nemusí nutně být prázdninový webdesigner

January 17, 2010

Aneb můj názor na článek Mirečka: Dobrý webdesigner nepoužívá Lorem ipsum, formou otevřené reakce.

Grafické podobě webu, která je v podstatě meziprodukt, předchází samozřejmě plánování, diskuse a také stanovení cíle webu a analýza cílové skupiny uživatelů webu. To všechno se sepíše, udělá se mockup webových stránek, který určí strukturu stránek a také umístění obsahu.

Podle tohoto mockupu se pak vytvoří design, který umožní dosáhnout stanovených cílů u významné většiny návštěvníků dané cílové skupiny. Vzhledem k tomu, že mockup již předurčuje, kam přijde který obsah, pak design toto rozvržení respektuje a řídí se podle odsouhlaseného umístění.

Vzhledem k tomu, že během přípravy designu, ve valné většině případů klient stále nedodal texty, není možné umístit opravdové texty ani do designu. Vzhledem k tomu, že web je uživateli nikoli čten, ale prohlížen, pak nejdůležitější je v designu uvést opravdové nadpisy, aby bylo vidět, jak je design efektivní v upoutání pozornosti na tu či onu část. Texty jsou v ten okamžik až dalším krokem.

Z mého úhlu pohledu jsou tedy texty jako takové nahraditelné dummy-textem. Toto se však nevztahuje na nadpisy a “poutače pozornosti”, které musí již ve fázi designu obsahovat smysluplný obsah.


11 Odpovědí na “Proč kdo používá Lorem Ipsum nemusí nutně být prázdninový webdesigner”

  1. http://www.lukew.com/ff/entry.asp?927

  2. who -> Ano, to je hezke, ale v pripade, ze proces pripravy designu jede soubezne s pripravou textu, neni mozne cekat na dodani konecnych textu, ktere casto byvaji i velice odlisne od jejich ranych verzi.

    Navic, pokud se jedna o web s promennym obsahem, tak clovek nedocili kyzeneho vysledku ani realnymi texty, nebot pri prvni jejich obmene se “vzhled” webu stejne zmeni.

  3. Možná by se i knihy mohly graficky navrhovat dřív než budou napsány? Aneb to je zase žabomyší válka:)

  4. Marek Rolný -> No pozor: V knize neni moc co navrhovat co do designu a rozvržení prvku. Jiste, da se pouzit dummy text napr. pro ukazani vzhledu nadpisu, pozicovani obrazku atd. A jen tak mimochodem, z odkazu, ktery sem pridal who se da docist nasledujici veta: “in case you are wondering, is dummy text originally used in the print industry to lay out page designs.” Zaver si z toho muzes udelat sam.

  5. reakce na Marek Rolný: Vaše poznámka nijak nesouvisí s probíraným tématem. Kniha a webová stránka jsou natolik odlišná média, že hledat mezi nimi analogie je velice nebezpečné.

    V tomto případě je ten zásadní rozdíl v tom, že kniha po svém vytištění taková už navěky zůstane, právě z toho důvodu je účelné ji (typo)graficky kompletovat až po dodání finálního textu. Web takový není a obecně na něm něco jako “finální text” neexistuje, proto ani analogie mezi knihou a webem v této věci neexistuje.

  6. ad Gianluca: Pokud jde o sousloví “print industry”, pak je hovořeno o novinách, nikoli knihách. Noviny a web k sobě mají už blíže – a především ta potřeba rozvrhnout layout předtím, než je znám obsah, je jim společná.

    Tím nechci říct, že by se při sazbě knih nepoužíval výplňový text, jeho použití je však mnohem specifičtější.

  7. Dero -> Naprosto s Vami souhlasim, ze noviny a web maji k sobe skutecne velice blizko. Principielne totiz clovek noviny necte, ale prohlizi – stejne jako web. Clanek, ktery ho upouta, si pak precte. Pokud je clanek napsan lipsem, vubec to nevadi, protoze uzivatel jde po titulcich. Obsah a kvalita textu neni soucasti designu. Obsah a rozmisteni prvku pro zainteresovani ctenare jiz ano.
    Text je az dalsim krokem, ktery nasleduje tesne po upoutani pozornosti. Samozrejme nelze tvrdit, ze text je zanedbatelnou soucasti, protoze o obsah tu jde hlavne. Textovy obsah ale neni cinnosti webdesignera, nybrz klienta nebo copywrightera.

  8. Nejde ani tak o finalni texty jako o realne, ktere ukazi lepe, jak navrh funguje, ať co se tyce vizualniho designu nebo interaction designu.

    Co se tyce novin, ty jsou prave pasivnim mediem kde obsah funguje trochu jinak nez na aktivnim mediu — Internetu. Proto se pro web pise jinak (princip obracene pyramidy, kratkych odstavcu vet a nadpisu atp).

    Obsah je prave zasadni casti designu, napriklad v typografickych designech je design tvorem hlavne obsahem.

    Jinak v soucasnosti to speje prave hlavne k tomu obsahu, vsechny dnesni UI pro mobily jsou zalozeny na obsahu a protoze se chysta boom s tabletama, bude krasne videt jak tento trend bude dale silit, UI tabletů bude opet zasadne zalozeno na obsahu.

  9. Ten clovek (Mirecek) je totalny kreten hulanovskeho typu (sudim z diskusie k spominanemu clanku), ktory je strasny king, ze mu chodia iba zakaznici s finalnymi textami pri prvom stretnuti.

    Alebo je skutocnost taka, ze Mirecek nema o fungovani moderneho webstudia ani ponatia, ked posiela zakaznikov co nevedia co kcu do P, pripadne vidi alternativu v pouziti textov konkurencie. Argumentovat, ze velka firma ma texty typu “About us” a pod. – skoda o tom hovorit.

    Sam za seba mozem povadat, ze z cloveka, ktory ani nevedel co kce, nam vyrastol velky shop a programovanie novych a novych fnci nam prinieslo stovky eur.

  10. […] o project managerech a jaké jsou jejich úlohy v procesu tvorby webu. Řeč přišla i na to, kdy použít Lorem Ipsum a opět v sálu rychle vykrystalizovali jeho zarytí odpůrci, stejně tak jako jeho přívrženci. […]

  11. […] Proč kdo používá Lorem Ipsum nemusí nutně být prázdninový webdesigner […]

Legi Intellexi Condemnavi