Budou jednou webdesigneři zbyteční?

January 12, 2010

Rozmanitý svět webu, který dnes známe a který stále nabývá na své velikosti přináší mnoho možností nejen firmám pro jejich komerční účely, ale i webdesignérům jakožto jejich živobytí. Co když se ale naplní nejtemnější obavy z neméně temné budoucnosti a budou to stroje, které převezmou kontrolu?

Že nevíte o čem je řeč? Vezměme si to tedy postupně. Firma, klasicky ze sektoru SMB (nebo malých a středních podniků), která se chystá zařadit do svého marketingového portfolia i webovou prezentaci typicky najde webdesignéra a řeší další postup s ním. Tento postup obnáší nejen samotnou “tupou” tvorbu nějakých stránek, ale je tvořen primárně zjištěním potřeb zákazníka, cílové skupiny uživeatelů webu, jeho plánů na rozvoj, ergonomie a jednoduchosti používání, vhodným obsahem, držení se určité corporate identity a samozřejmě samotnou tvorbou a zprovozněním webu. Tyto úkoly je vhodné řešit na odborné úrovni, kterou většina firem ve svých vlastních znalostních zdrojích postrádá a řada je tedy na webdesignérovi.

Objevují se ale možnosti, kterak si člověk sám může vytvořit webovou prezentaci zcela sám a bez znalosti nejen kódování, ale prakticky webdesignu vůbec. Webdesignem je zde myšleno skutečně komplexní pojetí tvorby webu a jeho zařazení v rámci strategických nástrojů podniku, nikoli jen kódování, či vzhled webu. Výsledkem toho je, že zástupci firmy, opojeni možností vytvořit si stránky zcela zdarma, zapomínají na jejich pravý účel. Tím samozřejmě není mít web, ale mít web, který plní specificky určené cíle a jeho účinnost je měřitelná.

Samozřejmě, jsou případy, kdy jediné co člověk potřebuje, je malá, stránečka s kontaktními informacemi a krátkým popisem činnosti např. živnostníka. Tam je možno takové služby bez problémů využít. Ale pokud se jedná o firmu, která má na web určité nároky a dožaduje se toho, aby byl pro ni web skutečně konkurenční výhodou, odborný prersonalizovaný přístup k tvorbě webu poráží automaty na plné čáře.


Legi Intellexi Condemnavi